7 Aralık 2011 Çarşamba

“Kutsal” Kitab’a (Tevrat’a) göre Ezra, İsrail Tanrısı'nın ırkçı görüşlerinin uygulayıcısı olarak yabancı kadınlarla evli...


Yehu'nun isledigi cinayetlerden büyük mutluluk duyan ve onu bu nedenle övgülere layik bulan Tanrı, çok geçmeden Yehu'ya da darilir; çünkü Yehu, Tanrı'nin emirlerini harfiyen yerine getirmemis ve İsrail'i günahkar duruma düsürmüstür. Bu nedenle İsrail'i, Hazael araciligiyle vurur (II Krallar, Bap, 10: 31- 32).
Bu arada Yehu, İsrail üzerinde 28 yil kirallik yapmis olarak, ölür; onun yerine Yehoahaz kiral olur. Ahazya'nin anasi Atalya, oglunun öldürüldügünü isitince bütün kiral zürriyetini yok eder. Fakat Ahazya'nin kizkardesi Yehosaba, öldürülmüs olan kiral oğullarından Yoas'i (ki Ahazya'nin ogludur) gizlice kaçirir. Ve iste simdi Yoas, İsrail kirali olacaktir, hem de daha yedi yasini doldurmadan (II Krallar Bap 11: 1-21)
“Kutsal” kitab’in (Tevrat’in) 'in "Ikinci Krallar" baslikli kitabinin bundan sonraki kismi hep bu minval üzere devam eder: İsrail'e kiral olan kisiler Tanrı'nin emirlerini harfiyen yerine getirmezler, getirmedikleri için Tanrı onlara küser ve bütün İsrailin basina felaketler getirir; sonra bu yaptiklarindan pisman olup onlari yine inayetlerine kavusturur; az geçmeden ve yine nedenlerle onlara darilir ve onlari bu kez Babilonyalilarin boyundurugu altinda inletir, ta ki Babilonyalilar Fars kiralinin egemenligi altina girene kadar (II Krallar, Bap 13-35; Bap 36: 20). Babil'de Ezra adinda bir Yahudi vardir ki ceddi Harun'a iner ve İsrail Tanrısinin Musa'ya verdigi seriat'in yazicilarindandir. Ve vaki olur ki Tanrı, Fars kirali Kores'in birinci yilinda kiral'in ruhunu uyandirir ve ona dünya'nin bütün kiralliklarini verdigini söyler ve Yahuda'da ve Yerusalim'de Tanrı evleri insa ettirmesini emreder ve bütün bu islerin basarilmasina İsrail oğullarıni çagirmasini diler ; söyle der: "Göklerin Allahi Yehova dünyanin bütün kiralliklarini bana verdi, ve ... Yerusalimde kendisi için ev yapayim diye bana emretti. Onun bütün kavmindan aranizda kim varsa , Allahi onunla beraber olsun ve ... Yerusalime çiksin ve ... Yehova'nin Yerusalimde olan evini yapsin. Ve misafir oldugu yerlerden her hangisinde artakalan varsa, Yerusalimde olan Allahin evi için gönüllü takdimelerden baskaca... gümüsle ve altinla ve esya ile ve hayvanlarla ona yardim etsin" (Ezra, Bap 1: 4). Fars kiralini bu sekilde konusturan Tanrı'dir.

Bu bildiri üzerine Babil kirali tarafindan vaktiyle Babil'e sürülmüs olan İsrail oğulları, kendi sehirlerine yerlesmek üzere Yahuda'ya ve Yerusalim'e dönerler (Ezra, Bap 2: 1-70); orada Tanrı'ya mabed yapmaga baslarlar.
Fars kirallari Darius'un ve Artahsasta'nin emirleriyle İsrail oğulları, para, mal ve malzeme gibi seyler bakimindan bolluga kavusurlar. Çünkü Tanrı Fars kirallarina böyle yapmalarini emretmistir. Bu emir geregince Fars Krali Artahsasta, Ezra'ya bir mektup verir ve mektubunda söyle der: "Ben emrediyorum ki, ülkemde olan İsrail kavmindan ve kahinlerinden ve Levililerden gönüllü olarak Yerusalim'e gitmek isteyen herkes seninle gitsin. Madem ki sen... İsrailin Allahina kiralla ögütçülerinin gönüllü olarak verdikleri altini ve gümüsü... ve Allahin Yerusalimde olan evi için gönüllü olarak veren kavmin... gönüllü takdimeleriyle beraber, bütün Babil vilayetinde bulacagin gümüsün ve altinin hepsini götürmek için kiral... tarafindan gönderiliyorsun; bundan ötürü bu gümüsle hemen bogalar, koçlar, kuzular... satin alacaksin ve onlari Yerusalimde olan Allahinizin evinin mezbahi üzerinde arzedeceksin. Ve sana ve kardeslerine gümüsün ve altinin artakalani ile ne yapmak iyi görünürse, Allahinizin muradina göre onu yapin... Ve fazla olarak Allahinin evi için lazim gelen ve verilmesi sana düsen ne varsa onu kiralin hazine evinden ver. Ve ben kiral Artahsasta... bütün haznedarlara emrediyorum ki, gökler Allahinin seriatinin yazicisi, kain Ezra, gümüsten..., bugdaydan...ve saraptan... ve yagdan ... ve tuzdan, hesaba yazilmayarak sizden her ne isterse, hemen yapilsin. Gökler Allahinin evi için, göklerin Allahi tarafindan her ne emrolunursa yerli yerince yapilsin; çünkü kiralin ve oğullarınin ülkesi üzerine niçin öfke gelsin?... Ve sen Ezra, elinde olan Allahin hikmetine göre amirler ve hakimler koy, ta ki Irmagin öte tarafinda olan bütün kavma, seni Allahinin seriatini bilenlerin hepsine hükmetsinler, ve bilmeyenlere ögretin. Ve her kim senin Allahinin seriatini ve kiralin emirlerini yapmazsa, gerek ölüm, gerek sürgün, gerek mal müsaderesi, gerkse hapis için ona hemen hüküm icra olunsun" (Ezra, Bap7: 13-26)
Güya bütün bunlari yapmasi için Tanrı, Fars kiralina emir vermistir. Ezra, sürgünden gelen İsrail oğullarıni pesine takar ve Fars kiralinin bu mektubunu da yanina alarak yola çikar; Tanrı'nin yardimiyle binbir badireden kurtularak ve Fars kiralinin haznedarlarindan paralar, gümüsler, altinlar toplayarak Yerusalim'e gelir (Ezra, Bap 8: 24-36)
Ancak ne var ki Yerusalim'e ayak bastigi an İsrail oğullarınin reisleri kendisine üzücü bir haber verirler: bu haber sudur ki halktan çogu erkekler Tanrı emrine aykiri olarak baska toplumlardan, yabancilardan kadin almislardir, ve "kutsal" Yahudi zürriyetinin, baska kavimlerle karismasina sebeb olmuslardir; ve bu hainligi yapanlar arasinda asiret resileri ve hatta hükümdarlar dahi vardir.
Bu kötü haberi duyan Ezra, beyninden vurulmusa döner, saçini sakalini yolmaga baslar, esvaplarini ve kaftanini yirtar atar ve hüngür hüngür aglar; sonra yere diz çöker ve ellerini açarak Tanrı'ya utancini açiklar:"Ey Allahim, utaniyorum ve yüzümü sana... kaldirmaga sikiliyorum; çünkü fesatlarimiz basimizdan asti ve günahimiz büyüyüp göklere eristi" der. Tanrı'nin Fars kiralina emir vererek İsrail'e yardimci oldugunu ve buna ragmen İsrail oğullarınin nankörlük gösterip onun emirlerini biraktiklarini belirtir, ve bu nankörlügün Tanrı emirlerine aykiri olarak yabancilarla evlenme, ya da yabancilarin selametini ve iyiligini arama seklinde ortaya çiktigini bildirir; söyle der: "(Ey Tanrım sen bize) -'Kizlarinizi onlarin ogularina vermeyin, ve onlarin kizlarini oğullarıniza almayin, ve onlarin selametini ve iyiligini hiç aramayin ki kuvvet bulasiniz ve memlektin iyi seyini yiyesiniz ve onu oğullarıniza ebediyen miras olarak birakasiniz “ (Ezra, Bap 9: 6-15).
Ezra'nin bu sekilde agladigini ve kendisini yerden yer attigini gören İsrail halki etrafina toplanir ve hep birlikte aglamaga baslar. Bu arada Elam oğullarından Sekanya'nin aklina bir çözüm yolu gelir; bu çözüm, yabanci kadinlarla evlenmis olan bütün İsrail erkeklerinin karilarini ve çocuklarini terketmelerini saglamaktir. Böylece Tanrı hosnud edilmis olacak ve İsrail yeniden Tanrı'nin inayetlerine kavusacaktir. Bu güzel plani Ezra'ya açiklar; söyle der: "Biz Allahimiza karsi hainlik ettik, ve memleketin kavmlarindan yabanci karilar aldik; fakat bu iste İsrail için simdi ümit vardir. Efendimizin ve Allahimizin emrinden titreyenlerin ögüdüne göre bütün karilari ve onlardan doganlari birakmak için, simdi Allahimizla ahit keselim; ve seriata göre yapilsin. Kalk, çünkü is senin üzerindedir ve biz seninle beraberiz; yürekli ol ve yap" (Ezra, Bap 10" 2-4)
Bu teklif Ezra'yi sevindirir ve kalkar bütün halka hitaben söyle der: "Siz hainlik ettiniz, ve İsrailin günahini artirmak için yabanci karilar aldiniz. Ve simdi atalarinizin Allahi Rabbe suçunuzu itiraf edin, ona hos olani yapin; ve ... yabanci karilardan ayrilin" (Ezra, Bap 10: 10-12)
Bunun üzerine bütün cemaat, ve yaptiklari seyin günah oldugunu kabul edenler, hep birlikte and içerek yabanci kadinlari ve çocuklari terkedeceklerine dair karar alirlar. Ve dedikleri gibi yaparlar: yabanci kadinlarla evli bulunanlar karilarini ve çocuklarini terkederler. Aralarindan bazilarini seçerek bu isin tahkikine memur ederler: bu görevliler, yabanci karilarla evli olan erkeklerin, bu karilarini ve çocuklarini terkedip etmediklerini arastirip halka hesap vereceklerdir (Ezra, Bap 10: 12-44).

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder